Tvorba webových stránok a eShopovZaložiť webovú stránkuZaložiť e-shop

Slovenský Semmering (ŽSR 171)

Slovenský Semmering - železničná trať ŽSR 171 Zvolen - Diviaky (Vrútky)

Trať Zvolen - Kremnica - Diviaky bola postavená v rokoch 1870 - 1872, ako súčasť Uhorskej severnej železnice, spájajúcej Budapešť s Vrútkami na Košicko-bohumínskej železnici. Stavba trate bola technicky veľmi náročná, hlavne prechod cez Kremnicu, ktorý v tej dobe patril medzi odvážne projekty železničného staviteľstva. Náročnosť výstavby dokumentuje úsek od Hronskej Dúbravy po Kremnické Bane, kde na úseku 35 km prekonáva výškový rozdieľ 512 m, na dlhých úsekoch stúpa až 16 ‰ a tak isto klesá (16 ‰) z Krmnických Baní do údolia Turca. Trať sa prediera cez Kremnické vrchy, pridŕžajúc sa úpätí, množstvom tunelov a dlhých násypov. Pre maximálne zníženie nákladov (pozn. šetrilo sa už aj v tých rokoch) na stavbe bola výlúčena stavba mostov a viaduktov. V roku 1871 na stavbe trate pracovalo 6000 - 7000 zväčša zahraničných robotníkov. 
Na trati bolo pôvodne postavených 10 tunelov s celkovou dĺžkou 2763 m., v neskoršom období boli 2 skalné zárezy preklenuté liatym betónom (Hrenca II a Kremnický) a jeden tunel predĺžený o galériu (Sohler), čím celkový počet tunelov stúpol na 12 s dĺžkou 3062 m.
Tunely na trati v smere od Hronskej Dúbravy: tunel Pitelová (dlhý 374 m), Veľká Skalka (213 m), Malá Skalka, Skalica (73 m), Kečka (334 m), Bartoška (106 m), Hrenca I (487 m), Hrenca II (129 m), Sohler (659 m), Kremnický (122 m), Blaufus (531 m), Turček (37 m).

Trať pre svoj horský charakter a krásu prírody ktorou prechádza, hlavne v úseku Hronská Dúbrava - Kremnické Bane sa nazýva Slovenský Semmering. (Semmering je alpský priesmyk v nadmorskej výške 985 m v Rakúsku medzi Dolným Rakúskom a Štajerskom. Tu bola vybudovaná prvá horská železnica v Európe)

 História a zaujímavosti trate:

  • Dr. K.Zechenter Laskomerský,  pre túto trať spracoval geologickú mapu tohoto územia "Geologický opis železničnej čiary od Jalnej po Štubňu". Sám osobne celú lokalitu preštudoval (zozbieral horniny) a vytvoril prvú geologickú mapu v slovenskom jazyku.

  • Trať bola odovzdaná do užívania 12. 9. 1872.

  • Prvý osobný vlak bol z Vrútok vypravený 12. augusta o 1:18 hod. v Kremnici bol o 3:47 hod. a do Budapešti prišiel o 12:51 hod. Opačne bol z Budapešti vypravený zmiešaný vlak (osobné a nákladné vozne spolu) 11. augusta o 23:00 hod., do Kremnice prišiel 12. augusta o 11:03 hod., a do Vrútok o 15:05 hod.

  • Na trati sa nachádza najhlbší zárez na Slovensku medzi z. Stará Kremnička a žst. Bartošová Lehôtka.

  • Jediná galéria (galériový tunel, ako ochrana pred zosunom kamenia a snehu), má 12 otvorov a dĺžku 48,6 m - medzi žst. Kremnica a žst. Kremnické Bane (pred tunelom Sohler).

  • Najkratší jednokoľajný tunel na Slovensku - 37,7 m. Tunel Turček, ktorý je postavený v klesaní 16 ‰, v ostrom ľavotočivom oblúku.

  • V máji 1919 pri obsadzovaní Slovenska maďarskou Červenou armádou, maďari vypravili zo Zvolena do Kremnice pancierový vlak, ktorý sa dostal po tunel Skalica. Ďalej nemohol pokračovať pre porušenú trať, čo využili československý vojaci a za pancierovym vlakom tak isto porušili trať, čím znemožnili vlaku pokračovať v ceste a maďarskí vojaci sa vzdali.

  • 24. 8. 1944, bola trať akciou sovietskych partizánov, ktorí podmínovali trať v tuneli Hrenca a zatarasili ju dvoma vykoľajenými vlakmi, neprejazdná. Priama doprava na tejto trati nebola obnovená počas celého SNP.

  • V októbri 1944, počas SNP, v čase útoku nemeckých vojsk na povstalecké územie sa do bojov pri obci Stará Kremnička prvýkrát zapojil pancierový vlak Štefánik, ktorý mal  postavenie pri tuneli Kečka, do ktorého sa vždy po paľbe stiahol. Po silnom a sústredenom nemeckom útoku ustúpil do Hronskej Dúbravy. Pri nemeckom útoku bola značne poškodená aj budova žel. stanice Stará Kremnička.

  • 27. 12. 1944 bol z Vrútok vypravený nemecký vojenský trasport (37 vagónov plných vojakov, streliva a vojenskej techniky). V Kremnických Baniach rušňovodič zistil poruchu bŕzd, napriek tomu nemecký veliteľ transportu nariadil pokračovať v jazde. V tom čase bol z Hronskej Dúbravy vypravený osobný vlak, ktorý sa mal s transportom križovať v žst. Stará Kremnička. V snahe zabrániť zrážke vlakov, náčelník stanice odklonil nemecký vlak na slepú koľaj, kde v plnej rýchlosti (asi 100 km/h) narazil do železobetónového uzávera. Následne sa vykolajil, začal horieťa výbuchovať munícia, údajne zahynulo asi 370 nemeckých vojakov, len 7 sa zachránilo. Zahynul aj slovenský rušňovodič so svojim pomocníkom.

  • V marci 1945 Nemci pri ústupe, pred príchodom Sovietskej armády zničili trať až po Kremnicu. Veľkým hakom, ktorý ťahali za rušňom, rozlámali všetky podvaly.

foto © F. Kovár (2-15) a M. Moják (1, 16-20)

 

žst. Zvolen
tunel Skalica
St. Kremnička od Hr. Dúbravy
 
  St. Kremnička dnes...!!!
vľavo slepá koľaj v St. Kremničke
St. Kremnička od Kremnice
najhlbší zárez na Slovensku
trať nad St. Kremničkou so stanicou
pred tunelom Kečka
pred tunelom Kečka
pred tunelom Bartoška
tunel Bartoška
žst. Kremnica
história v Kremnici
trať nad Kremnicou
tunel Turček
výhľady z vlaku 1...
2...
3...
4.
 
TOPlist
Autor, vlastník, webmaster: František Kovár, Stará Kremnička
e-mail: infostrednepohronie@azet.sk